Raymond Janssen interview Carmina Burana in de Telegraaf op 4 oktober
Raymond Janssen interview Carmina Burana in de Telegraaf van 4 oktober 2017.
Van hoogtepunt naar hoogtepunt
Het befaamde meesterwerk Carmina Burana van Carl Orff kennen de meesten van de megaklassieker O Fortuna. Schotel de grootste klassieke muziekhater de opzwepende melodie van deze hit voor en hij of zij zal het toch herkennen.
‘Ja, O Fortuna is dé klapper van dit muziekstuk, maar er zitten wel meer klappers in,’ zegt dirigent Raymond Janssen. Hij selecteerde de beste 135 musici en koorleden uit Europa – verenigd in The New Romanian Symphony Choir & The International Symphony Orchestra – voor de voorstellingen van Carmina Burana die dit jaar in Nederland plaatsvinden.
‘O Fortuna zit in vele films, commercials, er is een pop- en rockversie van gemaakt. Het is wereldberoemd. Maar het publiek krijgt veel meer voorgeschoteld tijdens het concert. Het voorprogramma is al genieten met erotische, orgastische muziek. De mensen zullen van hoogtepunt naar hoogtepunt gaan. Ze worden heen en weer geslingerd tussen emoties en ademloos luisteren. Het wordt een avond vol fascinatie.’
De woorden van Janssen klinken bijna even bombastisch en groots als de muziek van Carmina Burana, maar de topdirigent weet wel waarover hij praat. Al zo’n honderd keer bracht hij Carmina Burana tot een goed einde. Met de bezetting waarmee hij nu werkt, gaat hij twee weken keihard trainen en hij heeft er alle vertrouwen in. ‘Het is een jong gezelschap, maar het zijn allemaal op en top professionals.’
En toch rust er een belangrijke taak op de schouders van Janssen om van al die topmusici en -vocalisten een hecht team te smeden. ‘De dirigent moet ervoor zorgen dat alles samenvloeit. Het gaat erom de goede drive te vinden, het abstracte materiaal om te zetten in beleving. Het is wikken en wegen tussen de contrasten, van rust naar bombastisch.’
Bij dit alles moet de rol van het publiek volgens de dirigent ook zeker niet worden onderschat. ‘De energie van de zaal is medebepalend voor de avond. Een zaal vol publiek is een collectief dat bijdraagt aan de energie van het orkest.’
Carmina Burana vindt zijn oorsprong in de 13de eeuw. Monniken en studenten trokken zingend over straat als een reactie op de strenge en vrome idealen van de kerk. Ze zongen liederen over het genot van de liefde, de drank en het zwerversleven.
Carl Orff gebruikte deze Latijnse en Duitse teksten als basis voor zijn krachtige en opzwepende muziekstuk.
O Fortuna
‘Neem O Fortuna,’ zegt Janssen. ‘Dat is als een enorm rad dat steeds sneller gaat draaien en uiteindelijk een enorme climax heeft.’
Ook al nadert Janssen zijn honderdste uitvoering van Carmina Burana, toch is het ieder keer weer anders voor hem. ‘Iedere uitvoering is als een nieuw leven. En in een leven kan van alles gebeuren. Daarom zullen we de twee weken repeteren gebruiken om alle wegen te verkennen, zodat we op alles zijn voorbereid.’
Bijzonder is dat Carmina Burana na al die eeuwen nog altijd tot de verbeelding spreekt. Door zijn mystieke en muzikale aantrekkingskracht genieten muziekliefhebbers van alle nationaliteiten en leeftijden van het stuk.
‘De mensen zullen met een heel goed gevoel naar buiten gaan,’ zegt Janssen. ‘Je wordt er vrolijk van.’
Raymond Janssen interview Carmina Burana in de Telegraaf van 4 oktober 2017
Alle Carmina Burana concerten Tournee 2017
Waar & Wanneer
- Woensdag 8 november – 20u15 Rotterdam- De Doelen
- Donderdag 9 november – 20u00 Groningen- MartiniPlaza
- zaterdag 11 november – 20u00 Apeldoorn – De Grote Kerk
- Zondag 12 november- 20u15 Amsterdam – Het Concertgebouw
- Maandag 13 november – 20u15 uur Amsterdam – Het Concertgebouw
- Dinsdag 14 november – 20u15 Amsterdam – Het Concertgebouw
- Woensdag 15 november – 20u15 Eindhoven – Muziekgebouw Frits Philips (Benefietconcert)
- Donderdag 16 november – 20u15 Amsterdam – Het Concertgebouw
- Vrijdag 17 november – 20u00 Oudenbosch – De Basiliek
- Zaterdag 18 november – 20u00 Den Haag – World Forum Theater