Interview met Mariana Bulicanu
Carmina Burana 2023
Wil je iets over jezelf vertellen?
In 1986 ben ik geboren in de stad Chisinau in Moldavië.
Hoe heb je het zingen ontdekt en wist je dat je over een goede stem beschikt?
Al op heel jonge leeftijd, ik was ongeveer 5 jaar, hield ik van operamuziek en mijn meisjesdroom was operazangeres worden naar mijn grote voorbeeld Maria Biesu uit mijn land. Ik deed niets liever dan met haar meezingen terwijl haar plaat draaide en dat dagenlang, waardoor mijn ouders ook meenden dat ik wel enig muzikaal talent had en ik met pianoles mocht starten.
Waar heb je je opleiding gevolgd?
Na de middelbare school ben ik gaan studeren aan de Academy of Music, Theatre and Arts in Chisinau. Daar volgde ik koordirectie en solozang bij Professor Vdovicenzo. Na masterclasses bij Corneliu Murgu en het behalen van diverse eerste prijzen bij internationale concoursen nam de intendant van de Weense Staatopera mij onder haar hoede.
Welk genre zing je het liefst?
Ik ben een echte operazangeres en ik zing graag sopraanpartijen uit de klassieke muziek, zowel solo als in opera’s. Maar ik houd ook van eigentijdse muziek en ik probeer graag nieuwe stijlen uit.
Wat is je favoriete operarol en kun je aangeven waarom?
Mijn grootste voorkeur gaat uit naar de rol van Violetta Valery in ‘La Traviata’, omdat je in deze rol de vrouw in al haar hoedanigheden kunt laten zien: verliefd, hatend, de meest gelukkige, of bereid de wreedheid van de wereld met waardigheid te accepteren, en dan weer te vechten ... en om te sterven voor de liefde ...
Maar ook ‘Lucia di Lammermoor’; de sereniteit van dit personage inspireert me en de beroemde ‘la scena di pazzia’ is mijn favoriet vanwege de muziek en de vocale techniek, maar ook door de complexiteit van het emotionele bereik.
Hoe weet je je als sopraan te onderscheiden?
Ik ben een perfectionist als het over kunst en muziek gaat. Ik houd ervan om te werken aan technische onderdelen, maar mijn favoriete onderdeel is emoties overbrengen aan het publiek en de verhalen erachter. Dat probeer ik met de kleuren van mijn stem te doen.
Wat betekent het voor je om te zingen en te acteren op het podium?
Het is heerlijk werken en geeft ook heel veel voldoening.
Ik houd ervan om op het podium de geschiedenis van al mijn rollen te beleven en om het elke keer anders aan de wereld te vertellen. Ik weet zeker dat als ik niet mijn hele ziel op het podium geef, ik ook geen feedback krijg.
Wat is je voorbereiding voor een optreden?
In eerste instantie begint mijn voorbereiding al geruime tijd voor een concert. Ik begin met het inlezen van de tekst en probeer me in te leven in combinatie met de muziek. Ik lees romans en alle literatuur over de rol die ik moet spelen. Vervolgens probeer ik een concept te vinden voor mijn vertolking.
Maar als het ongeveer twee uur voor een uitvoering is, dan warm ik mijn stem op en probeer ik mijn gedachten te concentreren op wat ik op het podium aan de mensen wil geven! Het is hard werken, maar ik doe het met heel veel plezier.
Zien hoe het publiek geniet en samen met mij de geschiedenis beleeft die ik overbreng, is prachtig.
Wat is voor jou de mooiste aria ooit?
De mooiste aria voor mij is ‘Casta Diva’ uit Norma. Ik hoop dat mijn stem het ooit zal toelaten om deze rol te mogen doen, omdat ik nadat ik de aria deed ... het is een perfectie die niet aan veel zangers wordt gegeven ... dus in die zin werk ik eraan.
Heb je tijdens een optreden ook wel eens hele verrassende leuke momenten meegemaakt?
Het grappigste gebeurde tijdens mijn rol in de operette ‘Die Lustige Witwe’, waarin ik de cancan moest dansen en zingen … maar omdat ik te vroeg het podium op ging, ben ik gaan dansen voor het ballet er was. Gelukkig pakte het publiek deze komische noot goed en genoot, omdat ik het zelf ook grappig vond.
Een ander voorval gebeurde tijdens mijn aria in ‘La Traviata’. Ik begon een van mijn rokken te verliezen en tijdens een muzikale pauze ben ik in een split second de coulissen in gespurt en heb de rok daar achtergelaten.
Dan zijn er vast ook bizarre situaties geweest?
Het meest bizarre dat ik ooit op een podium heb gedaan is een scene uit ‘Lucia di Lammermoor’, waarin ik zong met mijn hoofd ondersteboven, maar omdat ik er veel plezier in had, reageerde het publiek daar ook positief op.
In Odessa in de Oekraïne moest ik plotseling invallen in ‘La Traviata’ en dat hoorde ik een uur voor aanvang. Dat was heel spannend, maar gelukkig ging het goed.
Heb je internationale ambities en met wie zou je graag eens samenwerken?
Ik wil de schoonheid van de opera delen met de wereld … elk optreden is voor mij als is het het laatste … ik wil me geven met alles wat ik in me heb en mooie gezichten zien, die ik heb kunnen inspireren met mijn performance.
Het zou fijn zijn weer te kunnen samenwerken met maestro Leo Nucci, omdat hij mij zo veel kan leren over bewegen op en omgaan met een podium. Ook wil ik graag samenwerken met dirigenten en grote artiesten, omdat ik weet dat zij zoveel knowhow hebben om aan mij door te geven, meer dan ik me kan voorstellen.
Heb je nog tijd over naast je leven als zanger?
Naast mijn carrière wil ik mijn rol als moeder zo goed mogelijk doen, mensen helpen waar nodig, daarnaast geef ik zang- en acteerlessen.
Als hobby schilder ik graag om op een andere manier verhalen te herschrijven… alleen op speciale momenten in mijn leven en voor speciale mensen … ik ben oprecht in alles wat ik doe, omdat er voor mij geen andere manier is om met kunst om te gaan.
Kunnen wij je ontmoeten binnenkort?
Ik ga een vol seizoen optreden in The Opera House in Chisinau en het is voor mij een grote eer om in het Concertgebouw op te treden met de ‘Carmina Burana’ onder leiding van dirigent Raymond Janssen, wat heel belangrijk is voor mij.
Verder staat ‘La Traviata’ in Tajikistan gepland en tenslotte optredens met diverse aria’s in Roemenië.
Wat hoop je voor de toekomst, b.v. over 5 jaar?
Zingen op internationale podia! Ik wil de wereld graag vertellen over mijn mooie, kleine land vol talentvolle mensen, maar met hele slechte mogelijkheden.
Ik wil de mensen over de hele wereld laten zien wat een geweldige kunst opera en de klassieke muziek wel is!
interview met Annelies Kuijs voor @Cadenza