Mannheimer Schule
Artikelen in deze categorie
Mannheimer Schule
De Mannheimer Schule stond tussen de Barok en het Klassieke tijdperk en wordt gezien als een overgangsperiode waarbinnen talrijke muzikale vernieuwingen werden doorgevoerd.
De Mannheimse Kurfürst Carl Theodor von der Pfalz (1743-1778) en ook zijn voorganger, Kurfürst Carl Philipp (1716-1742) hadden een uitgebreid en voor die tijd uiterst modern orkest, opgericht door Johann Stamitz, de "Vader" van de Mannheimer Schule.
[caption id="attachment_201773" align="alignleft" width="170"] Johann Stamitz[/caption]
De discipline en de grote vernieuwde orkestklank met zelfstandige blazers, brachten de componist Johann Stamitz internationale aandacht en bekendheid. Het orkest van Mannheim was samengesteld uit 3 generaties musici die aan het hof van de keurvorsten werkten.
Daarnaast trok de faam van het orkest vele goede musici uit die tijd zoals Cannabich, Stamitz, Fränzl, Danzi en uit heel Duitsland naar zich toe. Ook de zonen van Johan Sebastian Bach speelden een grote rol in de Mannheimer Schule.
Het hof van Mannheim beschikte over een groot paleizencomplex, een kasteel en een nieuw operagebouw. Er werd kerkmuziek, opera, orkest- en kamermuziek gecomponeerd. Karl Theodore was een groot muziekliefhebber en speelde zelf cello en dwarsfluit.
De componisten Franz Xaver Richter (1709-1789) en Georg Joseph Vogler (1749-1814), die de bloeitijd van de Mannheimer schule vertegenwoordigden, hadden een toekomstvisie. Hun harmonische en ritmische vernieuwingen verwezen al naar de romantiek. De componisten C. M. von Weber und G. Meyerbeer waren Voglers leerlingen.
- Vloeiende dynamiek met crescendo en decrescendo, het piano-forte Fp.
- Vernieuwingen binnen de symphonische vorm
- Harmonische vernieuwingen
- Het ontstaan van het klassieke orkest
- De blazers in het orkest kregen een zelfstandige rol
- Het verwerken van klankeffecten in het orkest
De Mannheimse Kurfürst Carl Theodor von der Pfalz (1743-1778) en ook zijn voorganger, Kurfürst Carl Philipp (1716-1742) hadden een uitgebreid en voor die tijd uiterst modern orkest, opgericht door Johann Stamitz, de "Vader" van de Mannheimer Schule.
[caption id="attachment_201773" align="alignleft" width="170"] Johann Stamitz[/caption]
De discipline en de grote vernieuwde orkestklank met zelfstandige blazers, brachten de componist Johann Stamitz internationale aandacht en bekendheid. Het orkest van Mannheim was samengesteld uit 3 generaties musici die aan het hof van de keurvorsten werkten.
Daarnaast trok de faam van het orkest vele goede musici uit die tijd zoals Cannabich, Stamitz, Fränzl, Danzi en uit heel Duitsland naar zich toe. Ook de zonen van Johan Sebastian Bach speelden een grote rol in de Mannheimer Schule.
Mannheim centrum voor kunst en muziek
Mannheim was tussen 1720 en 1778 een internationaal centrum van voor kunst en muziek. Een uitbundig hofleven onder leiding van de royale keurvorst Karl Theodor maakte Mannheim tot een cultureel centrum in Europa.Het hof van Mannheim beschikte over een groot paleizencomplex, een kasteel en een nieuw operagebouw. Er werd kerkmuziek, opera, orkest- en kamermuziek gecomponeerd. Karl Theodore was een groot muziekliefhebber en speelde zelf cello en dwarsfluit.
Het einde van de Mannheimerschule
De Mannheimer muziekstijl vervlakte na 1777 en Leopold Mozart sprak al van het "vermanierierten Mannheimer goût". Na 1777 ging de Mannheimer stijl langzaam over naar het classicisme. De componisten Danzi en Peter von Winter verwezen al naar de Romantiek en Biedermeier.De Mannheimer Schule was zelfs een opstap naar de romantiek
De componisten Franz Xaver Richter (1709-1789) en Georg Joseph Vogler (1749-1814), die de bloeitijd van de Mannheimer schule vertegenwoordigden, hadden een toekomstvisie. Hun harmonische en ritmische vernieuwingen verwezen al naar de romantiek. De componisten C. M. von Weber und G. Meyerbeer waren Voglers leerlingen.
Reactie plaatsen