TANGO ARGENTINO

Passie, temperament en melancholie

TANGO ARGENTINO verwierf in één keer landelijke bekendheid door de uitvoering van ‘Adios Nonino’ tijdens het huwelijk van Willem Alexander en Maxima. Piazzolla creëerde een bijzondere versie van de Tango en wisselt ritmisch en passioneel geweld af met gevoelens van weemoed uit de straten van Buenos Aires. Tijdens de voorstelling ‘Tango Argentino’ brengen 25 top musici van het ‘International Symphony Orchestra’ onder leiding van dirigent Raymond Janssen het publiek in vervoering met de meest intense Tango’s en in het bijzonder die van Piazzolla. Ervaar de sensualiteit, passie en melancholie van Zuid-Amerika tijdens deze unieke concertreeks in Nederland.

De Basiliek Oudenbosch 7december 2019

Concertgebouw Amsterdam 8 december 2019

De Doelen Rotterdam 9 december 2019

ASTOR PIAZOLLA

De Argentijnse componist en bandoneonist Astor Piazzolla heeft de betekenis van de Tango voorgoed veranderd. Hij ontwikkelde naast de pure dansmuziek een versie van de Tango die zich het beste laat typeren als ‘melancholische luistermuziek’. Het iconische ‘Adios Nonino’ is daar wellicht het meest bekende voorbeeld van. Hij verloochent hierbij nooit zijn roots (het parfum van Buenos Aires, zoals hij het zelf noemt). Piazzolla behield passie, hartstocht en melancholie in zijn stukken maar verrijkte de muziek met elementen uit onder meer de klassieke muziek, jazz en Zuid-Amerikaanse volksmuziek. Hiermee ontstond de basis voor een nieuwe stijl die later 'Tango Nuevo' genoemd zou worden. Door Piazzolla’s vernieuwende aanpak werd deze tango niet alleen gespeeld in de louche bars van Buenos Aires, maar ook in concertzalen. Tijdens de voorstelling ‘Tango Argentino’ komen zowel de meest vurige klassieke Tango’s als de luisterversies van Piazzolla aanbod. Het concert is daarmee een absolute must voor elke liefhebber van dit wereldberoemde genre. 

Bandoneon

Dirigent Raymond Janssen selecteerde een reeks top musici van het International Symphony Orchestra Lviv en is bijzonder trots op de komst van solist Roman Yusipey. Deze uitzonderlijke bandoneonspeler is bekroond in Amerika en Italië en is een ware Piazzolla specialist.

‘Tango Argentino’ biedt een gevarieerd programma met de meest beroemde Tango’s aller tijden. Denk aan de ‘Violen Tango’, de ‘Under Tango’, ‘Tango Cafee’ en ‘Bordel’ uit Piazzolla’s ‘History of Tango’. Daarbij kijkt dirigent Janssen nadrukkelijk verder dan alleen Piazzolla. Ook andere bekende componisten komen aan bod, zoals Juan d’Arienzo, Francisco Canaro en natuurlijk ‘Cardel’. De wereldhit ‘Estrellita’ van de componist Ponce mag vanzelfsprekend niet ontbreken en hetzelfde geldt voor de ‘Milonga’ van Ginestera. De Tango is een stijl met een lange en rijke geschiedenis. Het genre ontstond aan het einde van de negentiende eeuw in de buitenwijken van Buenos Aires en Montevideo. Aan de basis stonden vooral de immigranten die Europa ontvluchtten in de hoop op een betere toekomst in Argentinië. De eerste Tango's waren een mix van de Cubaanse habanera en de door Afrikaanse slaven geïntroduceerde candombé. Spaanse en Italiaanse invloeden speelden een grote rol.

Programma

‘Tango Argentino’ biedt een gevarieerd programma met de meest beroemde Tango’s aller tijden. Denk aan de ‘Violen Tango’, de ‘Under Tango’, ‘Tango Cafee’ en ‘Bordel’ uit Piazzolla’s ‘History of Tango’. Daarbij kijkt dirigent Janssen nadrukkelijk verder dan alleen Piazzolla. Ook andere bekende componisten komen aan bod, zoals Juan d’Arienzo, Francisco Canaro en natuurlijk ‘Cardel’. De wereldhit ‘Estrellita’ van de componist Ponce gespeeld door Eugene Kruk, mag vanzelfsprekend niet ontbreken en hetzelfde geldt voor de ‘Milonga’ van Ginestera. De Tango is een stijl met een lange en rijke geschiedenis. Het genre ontstond aan het einde van de negentiende eeuw in de buitenwijken van Buenos Aires en Montevideo. Aan de basis stonden vooral de immigranten die Europa ontvluchtten in de hoop op een betere toekomst in Argentinië. De eerste Tango's waren een mix van de Cubaanse habanera en de door Afrikaanse slaven geïntroduceerde candombé. Spaanse en Italiaanse invloeden speelden een grote rol.


Historie

 

In het begin van de twintigste eeuw vormde de Tango de favoriete muziek van misdadigers en gangsters die de bordelen bezochten. De dansen die voortkwamen uit dit milieu waren in eerste instantie dansen voor mannen in groepen, waarbij zij hun mannelijke seksualiteit demonstreerden vermengd met emotie en agressiviteit. Door het verlangen naar hun thuisland, kreeg de tangomuziek pas later zijn weemoedig karakter. De vitaliteit van de vurige Tango is nog steeds enorm populair en trekt steevast duizenden mensen naar concerten. De voorstelling ‘Tango Argentino’ is slechts korte tijd in Nederland te zien. 

Eugen Kruk

Eugene Kruk met de Tango 'Tango Nuevo' in de vier jaargetijden van Piazolla begeleid door INSO LVIV onderleiding van Raymond Janssen.