Thomas Tallis, 1505-1585 zijn carrière omspande de heerschappij van vier Engelse vorsten. Hendrik VIII, Edvard VI, de katholieke Mary en de Protestantse Elisabet I. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de Engelse, anglicaanse kathedraalmuziek.
Hoewel katholiek, genoot hij een grote waardering aan het hof waar grote religieuze verschuivingen plaatsvonden. Thomas Tallis groeide op in Canterbury en in 1540 werd hij als organist verbonden aan de kathedraal van Canterbury.
Koningin Elisabeth I gaf Tallis samen met William Byrd toestemming om muziek te drukken en deze uit te geven. De verzameling motetten bevat 16 werken van Thomas Tallis. Deze uitgave werd geen financieel succes en zij vroegen Elisabeth om een jaarlijkse toelage die zij kregen. Daarnaast kon Tallis de functie als organist aan de Chapel Royale delen met William Byrd.
Tallis profileerde zich graag doormiddel van het overdonderen met grote koren, een bekend voorbeeld hiervan is “Spem in alium”, een motet voor veertig stemmen, dat ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van Elizabeth werd gecomponeerd.
Thomas Tallis toonzetting van de "Lamentaties van Jeremias", kwam in de jaren 60 opnieuw onder de aandacht door Alfred Deller. Ralph Vaughan Williams schreef begin 20e eeuw zijn “Fantasia on a Theme by Thomas Tallis” voor strijkkwartet en strijkorkest.