Page content

article content

Raymond Janssen dirigeert Opera Gala in het Concertgebouw Amsterdam

Raymond Janssen dirigeert Opera Gala in het Concertgebouw AmsterdamDe Nederlandse dirigent Raymond Janssen dirigeert Opera Gala in het Concertgebouw Amsterdam op 8 en 11 november 2018.

Tijdens een spectaculair Opera Gala in Concertgebouw Amsterdam staan de mooiste en meest grandioze operakoren uit de muziekhistorie centraal, waaronder Nabucco, Il Trovatore en Aïda.

Op donderdag 8 en zondag 11 november vertolken het International Symphony Orchestra INSO uit Lviv en The New Romanian Symphonic Choir wereldberoemde operakoren onder leiding van dirigent Raymond Janssen. Gerenommeerde solisten zorgen samen met het orkest en koor voor een ongeëvenaard muzikaal spektakel. Dit Opera Gala is een fantastisch concert vol hartstocht en passie waaraan meer dan 120 musici meewerken. Zowel het orkest als het koor zijn niet onbekend in Nederland. Ze maken onder leiding van dirigent Raymond Janssen al jarenlang furore met o.a. de Carmina Burana, Lord of The Rings en het Verdi requiem voor uitverkochte zalen.

Dirigent Raymond Janssen aan het woord

Een bekende opera regisseur deed onlangs de uitspraak:

‘Opera is een espresso shot vermengd met een dosis menselijkheid’

Daar kan ik me wel in vinden. Opera raakt onze emoties op een directe manier omdat de handeling gecomprimeerd is, net als bij een film.

Alle ups en downs uit een mensenleven wordt samengebald in drie uur muziek. Componisten als Verdi en Mascagni waren meesters hierin, zij wisten precies hoe het publiek te raken. Ja, in feite onder de gordel. De dunne laag civilisatie wordt meteen gepasseerd en de blanke emotie wordt meteen aangesproken.

Naast de aria’s en soms aangrijpende recitatieven, wacht elke operabezoeker op de koorwerken. Vooral de Italiaanse componisten wisten hoe sterk de koorfinale van een eerste acte kon zijn. Zij namen dan ook veel tijd om deze tot een high light van hun opera te maken.

Operakoren zijn hoogtepunten

Zo vaak heb ik in de pauzes gehoord dat het publiek wacht op het Slavenkoor uit Nabucco, ook het Zigeunerkoor uit Il Trovatore en het Paaskoor Regina Coeli uit Cavaleria Rusticano van Mascagni.

Fascinerende melodieën

Het is fascinerend hoe vooral Verdi steeds weer melodieën wist te vinden die zich meteen bij de luisteraar naar binnen werken en soms dagenlang nog in ons oor blijven doorklinken. Het is de combinatie van een geniale melodie en markant ritme dat dit teweeg brengt. De structuur van de mooiste operakoren zijn voor het oor meestal niet complex maar eenvoudig. Logisch, de componist wil geen ruimte geven voor het intellect maar wil meteen naar die emotie toe. Daarnaast wil hij imponeren. De koorpassages moeten overweldigend zijn, groots en imposant. Geen tijd voor verfijnde polyfonie die afleidt van de ervaring. Hiermee wil ik niet zeggen dat het eenvoudig is om operakoren goed uit te voeren. Vooral de stijl moet kloppen naast balans en zeggingskracht.

‘Opera is het fitnesscentrum van de emoties’

Voor mij als dirigent is het uitvoeren van een opera of operaconcert een soort Walhalla. Ik denk dat dit voor elke dirigent wel zo zal zijn. Natuurlijk, in een operahuis met een uitvoerige regie en kostuums is de uitdaging nog groter. Naast de interpretatie moet je een geslepen coördinator zijn om soms wel tweehonderd uitvoerenden letterlijk in de hand te houden. Solisten, koor, orkest en ballet die elk weer hun eigen individualiteit maar ook soms eigenaardigheden hebben moeten tot een geheel versmolten worden. Daarnaast is alles in beweging op het podium en moet je als dirigent ook de regie heel goed beheersen om alle solisten op een groot podium op het juiste moment te vinden, dit om vooral ook oogcontact te behouden. De moeilijkste momenten zijn de Finales waarbij meestal alle solisten op het podium zijn, samen met het koor, ballet en vaak ook nog figuranten .

Opera Gala in het concertgebouw Amsterdam

Raymond Janssen dirigeert Opera Gala in het Concertgebouw AmsterdamBij een operaconcert breng je de hoogtepunten uit de diverse opera’s bij elkaar. Voor het samenstellen van het programma is het belangrijk dat je genoeg contrast kunt behouden en dat alles goed bij elkaar past. Het aspect regie en dus het ook het visuele aandeel valt dan weg. Je moet dan puur en heel zuiver akoestisch te werk gaan. Niets wordt gecamoufleerd door de handeling of een mooi decor. De indrukken tijdens een operavoorstelling zijn we ook visueel gewend, deze moet ik gaan overbrengen en versterken ofwel uitvergroten naar dat wat er klinkt. Dit maakt een operaconcert steeds weer tot een mooie uitdaging waar mijn hart sneller van gaat kloppen.

Naar het Opera Gala op 8 en 11 november met 15 euro korting voor nieuwsbrieflezers

Onderscheiding door de Roemeense president Klaus Johannis

Naast dirigent ben ik ook initiator van Cadenza European Art Productions. Sinds 2006 selecteer ik musici en orkesten en koren uit cultureel interessante landen van Midden Europa met name Roemenië en Oekraïne. Met als doel hun te laten horen in de Nederlandse concertzalen. Met succes breng ik sinds 2006 vooraanstaande buitenlandse orkesten en koren naar Nederland voor tournees langs bekende Nederlandse muziekpodia, waaronder het Amsterdamse Concertgebouw en de Doelen in Rotterdam.

Muziek is een universele taal’ en ‘Muziek verbindt’.

Wederzijdse waardering

Er is een wederzijdse waardering tussen de musici en mij ontstaan. Het is de kunst om via de muziek mensen, over nationale grenzen heen, met elkaar te verbinden. In 2017 ben ik nog een stap verder gegaan op weg naar verbinding door een driehoeksband te smeden tussen een Roemeens professioneel koor, een Oekraïens orkest met een Nederlandse dirigent. Naar mijn mening een driehoeksband die vorig jaar uiterst succesvol was met de uitvoeringen van de Carmina Burana. Dit succes gaan we nu voortzetten met het Opera Gala in het Concertgebouw Amsterdam en de Star Wars Suite van John Williams eveneens in o.a. het Concertgebouw.

Het zichtbaar maken van Roemeense culturele kwaliteiten in Nederland (en dit al 12 jaar land) was voor de Roemeense president Klaus Johannes de aanleiding om mij een onderscheiding te overhandigen.

De overhandiging zal plaats vinden voor aanvang van het eerste Opera Gala concert in Amsterdam op 8 november.

Natuurlijk ben ik niet de enige die een onderscheiding heeft gekregen. Ook onze oud premier minister Balkenende, Honorair Consul Ben Jager, van Eekelen en de schrijver Willem Jan Bos ontvingen een onderscheiding.

De onderscheiding die mij is toebedeeld is de hoogste onderscheiding voor cultuur die president Klaus Johannes kan uitreiken en daar ben ik best wel trots op.

Ik heb enkele waardevolle partners in Nederland, zonder hun had ik mijn missie nooit kunnen vervullen en daar ben ik dankbaar voor.

Het is overigens niet de eerste keer dat een onderscheiding mij ten deel is gevallen. In het verleden heb ik meerdere onderscheidingen en Awards mogen ontvangen. Onder andere van het ministerie van cultuur en enkele jaren geleden zelfs de Business Award van The Dutch Romanian Network.

INSO-Lviv

Ofschoon nog geen twintig jaar oud, behoort het International Symphony Orchestra Lviv, dat werd opgericht in 1998, tot de beste orkesten van Oekraïne. In Lviv – een prachtige stad in het westen van Oekraïne, die wordt beschouwd als de culturele hoofdstad van het land – maar ook elders vierde het International Symphony Orchestra Lviv reeds vele triomfen, o.m. als vertegenwoordiger van Oekraïne op internationale muziekfestivals.

Met INSO Lviv heb ik al meer dan acht jaar een goede band door de regelmatige optredens als gastdirigent tijdens festivals.  Dit jaar in juni tijdens het Virtuozen festival met de violist Ilya Gringolts en contrabassist Ruslan Lutsyk. lees meer…..

The New Romanian Symphonic Choir

The New Romanian Symphonic Choir komt samen met The New Romanian Symphony Orchestra uit Timişoara, de hoofdstad van het Banaat. Deze historische landstreek in het zuidwesten van Roemenië kent een lange en rijke muziektraditie, zoals ondermeer blijkt uit de al in 1871 in Timişoara opgerichte Filharmonie, de thuisbasis van het koor.The New Romanian Symphonic Choir bestaat uit 70 professionele zangers en zangeressen  onderleiding van hun eigen koordirigent Iosif Todea. Het koor maakte naam met een repertoire variërend van barok tot hedendaags.

Ik heb een lange band met The New Romanian Symphonic Choir door de concerten in Roemenië, Nederland, België en Duitsland. Wij zijn inmiddels voortreffelijk op elkaar ingespeeld.

Raymond Janssen dirigeert Opera Gala in het Concertgebouw

Koorwerken uit de bekendste opera’s aller tijden komen aan bod tijdens het gala in Amsterdam. De koren zijn geschreven door onder andere Verdi, Puccini, Mascagni, Bellini en George Bizet en vormen wereldwijd de hoogtepunten van elke opera. Van La Scala in Milaan tot de Metropolitan opera in New York. Het gala in het Concertgebouw is naast een bijzondere muzikale voorstelling tegelijkertijd een ode aan de meest succesvolle componisten uit de geschiedenis. Het concert is een feest der herkenning voor elke muziekliefhebber waarbij alle bekende operakoren de revue passeren. Zowel Carmen van Bizet als het Zoem koor uit Madame Butterfly en het spectaculaire Gloria all’egitto zullen niet ontbreken.

Lees hier meer over het Opera Gala op 8 en 11 november.

Voor CADENZA Nieuwsbrieflezers, nu 15 Euro korting voor het Opera Gala

Klik hier en claim uw korting !

by musicpress@

Comment Section

0 reacties op “Raymond Janssen dirigeert Opera Gala in het Concertgebouw Amsterdam

Plaats een reactie


*