Page content

article content

George Enescu, Roemeense componist, violist en dirigent

George Enescu“Ik werk momenteel aan een Caprice voor viool en orkest waarin ik een dialoog tussen een zigeunerviolist en zijn begeleidend orkest wil uitdrukken met het karakter van volksmuziek maar bewust niet in stijl want dat wordt te gemaakt, Karakter is waar het om gaat”.

In hoeverre laat het improvisatorische zich vastleggen ?

De ervaring van het moment, het spontane coloriet van de volksmuziek is de basis van alle muziek. De essentie hiervan te vangen te veredelen om vervolgens in een partituur vast te leggen, vormde de basis en motivatie van de Roemeense componist, violist en dirigent George Enescu.

Versmelten van tradities met klassieke muziekcultuur

George Enescu zag zich zelf niet zoals zijn landsman Bela Bartok als wetenschapper of onderzoeker die de wortels van de muziekcultuur wilde blootleggen, maar meer als een authentiek musicus . In zijn composities versmelten de tradities vanuit de folklore met de klassieke muziekcultuur. Enescu laat deze, gedreven vanuit zijn muzikale wortels, ongelofelijke muzikaliteit en intuïtie, versmelten met de traditie.

Zijn uiterst verfijnde omgang met ritme en raffinesse in handhaving van de modale harmonieleer, kleurrijke instrumentatie, gevoel voor sfeer en emotionele concentratie maken hem tot een eenmalig en karakteristiek componist.

De toverachtige stemming “dor”

george enescuDe toverachtige stemming die Enescu’s muziek uitademt wordt grotendeels gevormd door zijn Moldavische afkomst. Het begrip “dor” nostalgisch, weemoed, is van toepassing op de Doina’s de langzame en weemoedige melodieën van de zigeuners waartoe Enescu zich magisch aangetrokken voelde.

“Mijn ouderlijk huis lag dicht verscholen in een acacia bos, had een verdieping en een houten dak. Wit gekalkte muren en een blauw geverfde galerie waar uien hingen te drogen. Ik ben met de aarde verworteld en geboren met sagen en legendes. Mijn hele leven stond onder invloed van de goden”.

George Enescu werd geboren op 19. augustus 1881 (naar de toenmalige orthojulianische kalender op 7. augustus) in het dorp Liveni-Virnav in het moldavische deel van Roemenië.

“Ik werd geboren als een personage uit een Tragedie, onder dramatische omstandigheden”.

Mijn beide grootvaders waren priester. Een van de grootouders heette Enea Galin en was cantor. Bij de geboorte van zijn zoon Gheorghe doopte hij hem met de naam zoon van Aneas wat in het Roemeens Enescu betekend.

George EnescuAls vierjarige kreeg George Enescu zijn eerste vioollessen van een zigeuner, die geen noot kon lezen. Een jaar later kreeg hij pianoles en begon met het leren lezen en schrijven van noten. Dit maakte dat hij meteen met componeren begon. Intussen waren zijn vorderingen op de viool zo markant dat Eduard Caudella, de Directeur van het conservatorium in Iasy hem meteen doorstuurde naar Wenen onder de vleugels van Joseph Hellmesberger . In Wenen raakte hij direct in de ban van Johannes Brahms en later van Richard Wagner.

“Wagner is de meest indrukwekkende onder alle componisten. Zijn chromatiek zit nu al in mijn vlees en bloed. Dit te verloochenen zou zijn als het amputeren van een van mijn ledematen”.

 

Parijs

george enescuIn 1894 ging Enescu naar het conservatorium in Parijs waar hij compositie lessen van Jules Massenet kreeg. Zijn composities uit die tijd ademen reeds een perfectie in stijl en handhaving van de klassieke vormen die niet onder doet voor de jonge Mendelssohn of Bizet. Na Massenet was Gabriel Fauré zijn leraar, samen met André Gédalge grootmeester op het gebied van de fuga.

“Polyphonie is de basis van mijn muzikale taal. Ik wend me af van alles dat stagneert”.

Enescu genoot in Parijs zijn leven met volle teugen en leerde er naast prinses Marie (zijn Mecenas) de vrouw van zijn leven kennen . Marie Cantacuzino, door iedereen Maruca genoemd, zij was de dochter van een Roemeens grootgrondbezitter. Maruca leefde al lang gescheiden van haar man prins Cantacuzino. Na het uitbreken van de eerste wereldoorlog gingen beidde terug naar Roemenië waar Maruca gewonden verpleegde terwijl George Enescu speelde in de lazaretten.

“Ik heb vaak mogen ervaren wat de uitwerking was van muziek op het heil en gezondheid van de soldaten, ik zag het aan hun gezichten na- dat ik de eerste paar noten speelde. Deze verandering is het existentie recht van muziek. Zou muziek niet de wonderbaarlijke uitwerking hebben om de menselijke geest tot rust te brengen en te reinigen dan zou ze nutteloos zijn en een zinloze opeenvolging van klanken.

Yehudi Menuhin

George EnescuYehudi Menuhin was Enescu’s meest trouwe en succesvolle leerling. Menuhin berichtte later: als achtjarige hoorde ik Enescu voor het eerst in San Francisco met het Brahms viool concert. Zijn optreden, houding, uiterlijk met imposante zwarte haren maakten hem tot de ideale musicus, vrij, ongebonden als een zigeuner, natuurlijk en levendig zoals ik nog nooit had gehoord.

Maurice Ravel

Tijdens een les bij Enescu werden we bezocht door Maurice Ravel die zijn nieuw gecomponeerde vioolso- nate aan ons voorstelde. Na een eerste doorspelen speelde Enescu het hele stuk reeds uit zijn hoofd net zoals hij het hele repertoire en literatuur uit zijn hoofd kende en op elk moment elk detail kon spelen.

Menuhin schreef verder in zijn biografie: Wat ik van hem leerde was niet door woorden, maar door voorbeelden , door naar hem te luisteren.

Nooit hoorde ik een mooier en grenzeloos vibrato. Trillers als ik nooit eerder hoorde.george enescu
Wanneer Enescu Bach speelde was dat helderheid ten top. Hij elimineerde alles overvloedige en bleef met Bachs anatomie alleen. Ik kon toen nog niet alles bevatten maar tijdens mijn leven bleef hij steeds mijn grote voorbeeld.

Vier jaren na de tweede symfonie tijdens de oorlogsjaren in Roemenië compo- neerde hij zijn derde symfonie. Leunend tegen Richard Strauss maar zeer vernieu- wend door een Vocalise koor in te voegen en hiermee wijzend naar een nieuwe richting.

Enescu’s opera Oedipe

Met de opera Oedipe, het symfonische gedicht Vox Maris, de derde orkestsuite en de laatste sonaten bereikte Enesu een singulier hoogtepunt van zijn oeuvre met exquisie- te harmonieën en instrumentale kleuren.

“Het is een vreselijke aangelegenheid: Alles gelijktijdig in het bewust- zijn hebben. Zou ik me kunnen concentreren op het detail, maar nee alles moet zijn alsof het spontaan ontstaat en alles samenvalt alsof het uit een ideeënvloed is ontstaan.”
Ik kan niet meer aan tien verschillende werken gelijktijdig schrijven zoals ik dat deed in mijn jeugd. Ik heb symfonieën, strijkkwartetten en werken voor viool en piano in mijn hoofd maar geen tijd ze op te schrijven”.

Moeilijke jaren ging Enescu tegemoet. Maruca kreeg een psychische collaps die nooit meer goed kon komen. Enescu vreesde dat een volledige krankzinnigheid zou in- treden en einde dertigerjaren werd een ruggengraat verkromming vastgesteld die haar geheel verkreupelde.

Als ouder wordende man moest hij vaststellen dat zijn tot dan toe onfeilbare oren een vervorming van toonhoogten weergaven.
Nadat de communisten na de tweede wereldoorlog de macht overnamen, moest hij wederom als gevierd virtuoos optreden ofschoon hij dat niet meer kon. Zijn trots maakten dat hij zijn gebreken niet bespreekbaar maakte.

In deze laatste periode beëindigde hij zijn meest sterke composities, het tweede strijkkwartet en het tweede pianokwartet en Vox maris een vocaal symfonische compositie, en tenslotte die Kammersymphonie.

George Enescu, Roemeense componist, violist en dirigent.

“Ik componeer regelmatig, maar zeer langzaam, zorgvuldig en niet in overeenstemming met de nu moderne stijl……Soms onmerkbare verbeteringen, weinig maar zo goed als mogelijk….”

In juli 1954 kreeg Enescu en ernstige bloeding en overleed in de nacht van 3 op 4 mei 1944 in Parijs.
“Wanneer ik alles op papier zou brengen wat zich in mijn hoofd af- speelt, dan zou ik honderden jaren nodig hebben.”

George Enescu ontwikkelde een unieke en individuele stijl met classicistische helderheid vermengd met het improvisando, het magische “dor” de onbestemde maar ui- terst diepe passie. Als vioolleraar drukte hij een stempel op de generatie violisten die hem volgen. Nu nog is hij voor elke violist een voorbeeld par excellence.

Enescu Romanian Rhapsody:

New Romanian Symphony Orchestra, olv Raymond Janssen.

 

Raymond Janssen
Artikel voor het Roemenie Magazine, najaar 2009
Gebruikte literatuur:
‘George Enescu – His Life an Music’ von Noel Malcolm; Verlag Toccata Press, Exeter, 1990 (ISBN 0-907689-33-7). ‘Yehudi Menuhin – Georges Enesco’ von Bernard Gavoty (übers. A.-H. Eichmann); Verlag R. Kister, Genf, 1960. ‘Unvollendete Reise. Lebenserinnerungen’ von Yehudi Menuhin (übers. I. Nadolny; Piper Verlag, München, 1976.

Comment Section

0 reacties op “George Enescu, Roemeense componist, violist en dirigent

Plaats een reactie


*